Una setmana més amb feines al blog. Esperem que les gaudiu i que n'aprengueu molt!

Tasca 1. Va de paraules
El català és una llengua romànica parlada a Catalunya, al País Valencià, les Illes Balears, Andorra, la Franja de Ponent, la ciutat de l'Alguer (a l'illa de Sardenya) i la Catalunya del Nord. Compta amb moltes paraules. A cada territori utilitzen mots concrets. Mira aquest vídeo i després realitza l'activitat que et demanarem en un document:
La llengua sovint s’amplia per contacte i s’agafen préstecs d’altres llengües que s’acaben incorporant al lèxic. El català té força paraules que provenen del romaní, la llengua que parlen els gitanos. Mira aquest vídeo i després realitza l'activitat que et demanarem en aquest document:
LA
SOLIDARITAT DE LES LLENGÜES
Les
llengües són solidàries, es presten paraules les unes a les altres. Sovint,
quan dues comunitats entren en contacte intercanvien béns culturals desconeguts
per una de les dues parts. Això també suposa un traspàs de les paraules que
serveixen per denominar-los. És el que succeí amb molts aliments, plantes i
objectes que els europeus trobaren al continent americà: cacau, tomàquet,
hamaca, tobogan o barbacoa. De la mateixa manera, actualment entren en el
català paraules de llengües diverses que donen nom a conceptes o objectes nous:
espot (anglès), dossier (francès)…
A vegades
l’entrada del nou terme té a veure amb la percepció que la llengua d’origen és
més prestigiosa, més útil o més atractiva. Això passa actualment amb l’anglès.
Així, preferim dir mànager en comptes de representant; o mobbing en
lloc d’assetjament. Aquests manlleus han entrat en la nostra llengua mantenint
la seva pronunciació i escriptura. Tanmateix, el més habitual són les
adaptacions com succeeix en el mot líder, procedent de l’anglès leader.
De vegades,
però, el que entra a la llengua és un concepte que calca l’estructura del mot
original amb paraules de la llengua d’arribada. En aquest cas parlem de calcs,
com ara gratacel (format sobre l’anglès skyscraper), lluna de mel (format
sobre l’anglès honeymoon) o tallat (del castellà café cortado).
Per ser
conscients que constantment fem servir paraules d’altres llengües aquí teniu un
exercici de l’exposició “Les paraules viatgen” que es féu el 2005 a la
Universitat de Barcelona sota la coordinació de Víctor Acedo i Pedro Gras. “Imaginem-nos
una habitació de casa nostra, per exemple, el saló. Ara mirem quines coses que
podem trobar al saló tenen noms que vénen de fora: La sala (germànic) està situada cap a l’oest (germànic), a la banda del xamfrà (francès); i en un dels racons (àrab) hi ha un bonsai (japonès). Quan entrem, trepitgem una catifa (àrab) de color caqui (urdú); sobre les rajoles (persa) del terra, i a la paret de
l’esquerra (basc), per sobre dels sofàs (àrab), observem un tapís (grec bizantí). Als prestatges (grec), al costat del televisor (grec antic i llatí), hi ha
diferents objectes: figures de porcellana (italià) blanca (germànic) i joguines antigues amb peces (celta). Hi ha una tauleta al fons, amb
quatre cadires (grec a través del llatí), a
sobre hi ha un pot de te (xinès).
Si
traguéssim tots aquests objectes del saló, ens quedaríem amb una cambra ben
pobra.”
Tasca 2. Matemàtiques

Tasca 3. Els materials
Les properes tasques de Naturals i Tecnologia estaran relacionades amb el Reciclatge!
Per això, en aquesta tasca vull que feu una mica de memòria… Recordeu el tema que vam començar sobre els materials? En aquestes diapositives trobareu un petit resum de recordatori.
L’activitat d’aquesta setmana és que investigueu una mica... Trieu una habitació de casa vostre, pot ser la cuina, bany, menjador, dormitori… i feu la classificació dels materials de TOTS els objectes que hi trobeu en aquesta habitació. Podeu escriure-ho en una llibreta (inclús podeu dibuixar els objectes) o fer-ho en un document del Drive i compartir-ho amb mi (recorda: només compartir 1 vegada).
Per ampliar: ho faries amb un altre habitació de casa per veure si et surten més objectes?
Recordeu la classificació:
FUSTA - METALLS - PLÀSTICS - PETRIS - CERÀMICA i VIDRE - TÈXTIL
Espero les vostres investigacions al meu correu: helena.vadell@lestonnac-badalona.org
Tasca 4. I can see clearly now
Avui farem una cançó en anglès i combinarem els vostres coneixements musicals i de llengua anglesa.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada