1r ESO - Dilluns 18 de maig

Una setmana més amb feines al blog. Esperem que les gaudiu i que n'aprengueu molt!

Kids' exercise guidelines need more focus on brain development ...

Tasca 1. Va de paraules

El català és una llengua romànica parlada a Catalunya, al País Valencià, les Illes Balears, Andorra, la Franja de Ponent, la ciutat de l'Alguer (a l'illa de Sardenya) i la Catalunya del Nord. Compta amb moltes paraules. A cada territori utilitzen mots concrets. Mira aquest vídeo i després realitza l'activitat que et demanarem en un document:
La llengua sovint s’amplia per contacte i s’agafen préstecs d’altres llengües que s’acaben incorporant al lèxic. El català té força paraules que provenen del romaní, la llengua que parlen els gitanos.  Mira aquest vídeo i després realitza l'activitat que et demanarem en aquest document:
Llegeix l’adaptació del text publicat a la revista Sàpiens. Amb les paraules que tens marcades a l’article, fes la teva composició generant un núvol de paraules amb l’eina TAGUL Abans, pots mirar aquest tutorial, aquí trobaràs com fer-ho.Si tens dificultats i no te’n surts pots fer la teva composició amb retoladors. Envia’ns la teva composició per correu electrònic.

LA SOLIDARITAT DE LES LLENGÜES


Les llengües són solidàries, es presten paraules les unes a les altres. Sovint, quan dues comunitats entren en contacte intercanvien béns culturals desconeguts per una de les dues parts. Això també suposa un traspàs de les paraules que serveixen per denominar-los. És el que succeí amb molts aliments, plantes i objectes que els europeus trobaren al continent americà: cacau, tomàquet, hamaca, tobogan o barbacoa. De la mateixa manera, actualment entren en el català paraules de llengües diverses que donen nom a conceptes o objectes nous: espot (anglès), dossier (francès)…

A vegades l’entrada del nou terme té a veure amb la percepció que la llengua d’origen és més prestigiosa, més útil o més atractiva. Això passa actualment amb l’anglès. Així, preferim dir mànager en comptes de representant; o mobbing en lloc d’assetjament. Aquests manlleus han entrat en la nostra llengua mantenint la seva pronunciació i escriptura. Tanmateix, el més habitual són les adaptacions com succeeix en el mot líder, procedent de l’anglès leader.

De vegades, però, el que entra a la llengua és un concepte que calca l’estructura del mot original amb paraules de la llengua d’arribada. En aquest cas parlem de calcs, com ara gratacel (format sobre l’anglès skyscraper), lluna de mel (format sobre l’anglès honeymoon) o tallat (del castellà café cortado). 

Per ser conscients que constantment fem servir paraules d’altres llengües aquí teniu un exercici de l’exposició “Les paraules viatgen” que es féu el 2005 a la Universitat de Barcelona sota la coordinació de Víctor Acedo i Pedro Gras. “Imaginem-nos una habitació de casa nostra, per exemple, el saló. Ara mirem quines coses que podem trobar al saló tenen noms que vénen de fora: La sala (germànic) està situada cap a l’oest (germànic), a la banda del xamfrà (francès); i en un dels racons (àrab) hi ha un bonsai (japonès). Quan entrem, trepitgem una catifa (àrab) de color caqui (urdú); sobre les rajoles (persa) del terra, i a la paret de l’esquerra (basc), per sobre dels sofàs (àrab), observem un tapís (grec bizantí). Als prestatges (grec), al costat del televisor (grec antic i llatí), hi ha diferents objectes: figures de porcellana (italià) blanca (germànic) i joguines antigues amb peces (celta). Hi ha una tauleta al fons, amb quatre cadires (grec a través del llatí),  a sobre hi ha un pot de te (xinès).
Si traguéssim tots aquests objectes del saló,  ens quedaríem amb una cambra ben pobra.”

Antoni Janer Torrens

Tasca 2. Matemàtiques

Educació organitza un curs formatiu per a mestres i professors ...
Fes la feina de matemàtiques que et proposem en aquest document i després comparteix-la amb els profes.

Tasca 3. Els materials

Les properes tasques de Naturals i Tecnologia estaran relacionades amb el Reciclatge! 
Per això, en aquesta tasca vull que feu una mica de memòria… Recordeu el tema que vam començar sobre els materials? En aquestes diapositives trobareu un petit resum de recordatori.


4t – Els materials i els elements – wiki roser capdevila
L’activitat d’aquesta setmana és que investigueu una mica... Trieu una habitació de casa vostre, pot ser la cuina, bany, menjador, dormitori… i feu la classificació dels materials de TOTS els objectes que hi trobeu en aquesta habitació. Podeu escriure-ho en una llibreta (inclús podeu dibuixar els objectes) o fer-ho en un document del Drive i compartir-ho amb mi (recorda: només compartir 1 vegada).
Per ampliar: ho faries amb un altre habitació de casa per veure si et surten més objectes?
Recordeu la classificació:
FUSTA - METALLS - PLÀSTICS - PETRIS - CERÀMICA i VIDRE - TÈXTIL
Espero les vostres investigacions al meu correu: helena.vadell@lestonnac-badalona.org 

Tasca 4. I can see clearly now

Avui farem una cançó en anglès i combinarem els vostres coneixements musicals i de llengua anglesa.
Aquesta cançó la va escriure Jimmy Cliff, un músic famós pels seus ritmes de Reggae. Contesta les preguntes i completa la lletra de la cançó que trobaràs en aquest document.

Comentaris